Polonez

 

Zaprojektowany w kooperacji z włoskim FIAT samochód FSO Polonez wszedł do produkcji w 1978 r. Charakteryzował się nowoczesną, modną w latach 70. stylistyką nadwozia, zwiększonym poziomem bezpieczeństwa i pewnymi niedoskonałościami, odziedziczonymi po modelu FIAT 125, na którego płycie podłogowej skonstruowano Poloneza. Mimo to w chwili powstania FSO Polonez był nowocześniejszym rozwiązaniem niż Volkswagen Passat I, produkowany od 1973 r. Niestety, nie trwało to długo. Już w 1979 r. koncern z Wolfsburga wypuścił nowy model Passata GLI z nowym silnikiem 1.6 wspomaganym wtryskiem paliwa. Volkswagen Passat produkowany jest do dziś i nieustannie modernizowany, od 2014 r. w sprzedaży jest ósma generacja tego modelu. A FSO Polonez choć przechodził pewne modyfikacje został wycofany z produkcji w 2002 r. przez koreański koncern Daewoo, gdyż zużyto wszystkie tłoczniki do produkcji płyt podłogowych, a nowych nie opłacało się wytwarzać. Niestety kryzys ekonomiczny późnego Gierka, stan wojenny Jaruzelskiego i transformacja ustrojowa Balcerowicza, to nie był dobry czas dla innowacji technologicznych.
 
Mimo tych nierównych szans Polonez odniósł kilka sukcesów. W latach 90. był najczęściej kradzioną marką samochodową w Polsce. Ponad 17.000 tysięcy Polonezów zmontowała na potrzeby lokalnego rynku taksówkarskiego firma El Nasr Automotive Manufacturing Company w Egipcie, podobnie jak FSO, związana z włoskim FIAT. W latach 1990-95 chińska firma Pierwsza Chińska Fabryka Traktorów, współpracująca z FIAT przy produkcji traktorów, wytwarzała przy okazji "pirackie" Polonezy pod marką Dongfanghong "Wschód jest Czerwony", cenioną na rynku chińskich i azjatyckich traktorów. Po rebrandingu firma otrzymała nazwę YTO Group Corporation, a tamtejsze Polonezy znane były pod marką Yituo.
 
Do Grecji wyeksportowano 1115 Polonezów a na Cypr 104. Najwięcej oczywiście do Chin bo aż 41 335.
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gościwit

Tsitsekun

Ostatni Król Polski